Klik hier voor inzage in het CO₂ handboek van Armada Mobility.
Home \ Certificeringen
Onze gecertificeerde processen en producten bevestigen onze toewijding aan kwaliteit, veiligheid en milieuvriendelijkheid, waardoor we de verwachtingen van onze klanten overtreffen.
Armada Mobility houdt zich bewust bezig met duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit komt mede tot uiting in de initiatieven die Armada Mobility onderneemt en in de certificering voor de CO2-Prestatieladder. De CO2-Prestatieladder is een instrument om bedrijven die deelnemen aan aanbestedingen te stimuleren tot CO2-bewust handelen in de eigen bedrijfsvoering en bij de uitvoering van projecten. Het gaat daarbij met name om energiebesparing, het efficiënt gebruik maken van materialen en het gebruik van duurzame energie.
Niveau 5
Armada Mobility heeft niveau 5 op de schaal van 1 tot 5 van de prestatieladder. Op de volgende pagina’s kunt u de CO2-footprint van Armada Mobility, aanvullende rapportages en meer informatie over de initiatieven rondom de CO2-prestatieladder vinden.
Het berekenen van een CO₂-footprint van de bedrijfsvoering, van een product, project of proces is tegenwoordig gemeengoed. Er zijn mondiale normen beschikbaar om dit te standaardiseren. Een juist opgezette CO₂-footprint is de basis voor het reductiebeleid van Armada Mobility. Het is een essentieel onderdeel van het totale organisatiebeleid.
Met behulp van een CO₂ -footprint kan een organisatie inzicht krijgen in de totale uitstoot van broeikasgassen, veroorzaakt door de organisatie, een proces of product. Op basis van de CO₂-footprint van Armada Mobility zijn er bepaalde reductiedoelstellingen opgesteld.
De CO₂-Prestatieladder van Armada Mobility is een onderdeel van het geïntegreerd managementsysteem. Eisen vanuit wet- en regelgeving welke voor Armada Mobility relevant worden geacht, zijn dan ook opgenomen in dit systeem.
Armada Mobility is zich bewust van de milieuaspecten van haar activiteiten en producten en de verantwoordelijkheid daarvoor. Zij zal alles doen, wat redelijkerwijs binnen haar vermogen ligt, om materiële schade en milieuschade te voorkomen.
Klik hier voor inzage in het CO₂ handboek van Armada Mobility.
De eisen in deze invalshoek hebben betrekking op het communiceren van het energiebeleid, de CO₂-voetafdruk en de reductiedoelstellingen die Armada Mobility heeft gesteld. Dit zowel naar alle medewerkers als naar externe belanghebbenden.
Armada Mobility wil transparant zijn en stakeholders bewust maken van de noodzaak van CO₂-reductie. Dit bereikt zij door heldere communicatie met in- en externe doelgroepen via verschillende middelen. Het communicatieplan is de basis van alle communicatie-activiteiten. Via deze website worden recente ontwikkelingen aangaande de CO₂-doelstellingen en reducties gepubliceerd.
De communicatieactiviteiten rond CO₂-reductie van Armada Mobility zijn beschreven, zowel voor interne als externe belanghebbenden.
Armada Mobility neemt zowel actief als passief deel aan initiatieven om samen met anderen activiteiten te ontplooien of te ondersteunen op het gebied van CO₂-reductie. Hiermee is de organisatie al meerdere jaren geleden gestart.
Dit betreft actieve deelname aan minimaal 1 initiatief op het gebied van CO₂ reductie (3D1)
Op deze wijze wil Armada Mobility niet eenzijdig, maar ook samen met partners, collega-bedrijven, klanten en afnemers, werken aan duurzame oplossingen.
Het rapporteren over het behalen van de doelstellingen en de voortgang met betrekking tot reductiemaatregelen gebeurt minimaal elke zes maanden.
Halfjaarlijkse emissie-inventaris scope 1, 2 en 3, gerelateerde CO₂-emissies en voortgang van de doelstellingen (3C1, 4B2, 5B1):
Halfjaarlijkse voortgang van de doelstellingen (4B2)
In het document ‘3.B.2 Energiemanagementprogramma’ staan o.a. de doelstellingen.
Door de collega’s beter over de kantoren te verdelen kon in de daardoor vrijkomende kantoorruimtes de cv en verlichting uit blijven. In de overige kantoren zijn de thermostaten lager gezet.
Er wordt gelet op het efficienter inzetten van onze bedrijfswagens. Er zijn nogmaals bezine personenwagens vervangen door elektrische. Door die zoveel mogelijk op de zaak te laden met onze Waarborgwind-elektriciteit is de uitstoot daarvan beperkt. Bij product en ontwerp is gekeken naar het zoveel mogelijk voorkomen van restmaterialen en waar mogelijk is voor duurzame materialen gekozen. En, ook al telt dit voor de CO₂-prestatieladder niet mee, reduceren we onze CO₂ uitstoot door het gebruik van Waarborggas.
Uit onderstaand vergelijk van de gerealiseerde uitstoot over de afgelopen jaren blijkt dat er over scope 1+2 reductie is bereikt. Ook in scope 3 is reductie bereikt.
In het recent opgestelde Energiemanagementprogramma is een analyse gegeven over de behaalde resultaten en zijn enkele reductiedoelstellingen opnieuw opgesteld. Hiermee probeert Armada Mobility blijvend te werken aan het beperken van de uitstoot van CO₂.
Halfjaarlijkse footprints
Via de volgende link komt u bij de halfjaarlijkse footprints.
Terugdringen van CO₂-emissie is van wezenlijk belang voor de beheersing van klimaatveranderingen, zorg voor een leefbare omgeving en zorg voor een goed milieu. Armada Mobility neemt de verantwoordelijkheid voor de CO₂-emissie van eigen en ingekochte activiteiten.
Armada Mobility staat voor duurzaam leveren en installeren, optimaal gebruik en recycling van materialen en energiezuinig ontwerpen, produceren en installeren.
Carbon Footprint-analyse
De Carbon Footprint-analyse geeft inzicht in welke activiteiten tijdens de gehele levensduur de grootste bijdrage leveren aan de emissies van broeikasgassen. Hierdoor ontstaat een duidelijk overzicht en inzicht van de emissies in de totale keten.
Naast de initiatieven die reeds in de eerdere jaren zijn gestart, benoemt Armada Mobility elk jaar een aantal aanvullende speerpunten. Middels de PDCA-cyclus wordt voortgang hiervan bewaakt en worden waar nodig aanpassingen aangebracht.
Plan van aanpak Herstel
Het Energiebeleid wordt doorgevoerd en opgevolgd. Er vindt periodieke communicatie en ad hoc communicatie plaats en het onderwerp wordt gepromoot.
De genomen maatregelen dragen wel bij aan reductie, maar vanwege fluctuerend verbruik zijn deze lastig meetbaar.
Scope 1 laat een voortdurende reductie zien. Voor gas komt dat deels door klimaat en omzet aspecten, maar ook door het beter omgaan met verwarming en deuren door de medewerkers. Ook het wagenpark daalt door de jaren heen. Het vervangen van diesel door benzine auto’s is inmiddels gewijzigd in vervangen door elektrische auto’s waar mogelijk. Dit heeft een gunstig effect. De uitstoot van overige gassen gaat naar nul nu we alle heftrucks door elektrische hebben vervangen.
Scope 2 is naar CO₂-neutraal gegaan vanwege de inkoop van WaarborgWInd. Het elektriciteitsverbruik wordt nog wel gemonitord maar via ISO14001 en de Energiebesparende Maatregelenlijst verder gereduceerd.
Scope 3 laat ook een daling zien. Dit is meer het gevolg van fluctuaties in omzet en inkoopdelen omdat de uitstoot hiervan door een kengetal gekoppeld is aan de inkoop of verkoop omzet.
We hadden al algemeen beschikbare gegevens van onze leveranciers verzameld over wat zij doen aan CO₂, milieu, duurzaamheid en veiligheid onderwerpen. Dit gaan we verder uitbouwen naar rechtstreekse communicatie met als insteek na te gaan hoe we elkaar daarin kunnen versterken.
We gaan ook verder met het implementeren van de MKI-factor in onze producten, en het structureel opstellen van materiaalpaspoorten om zo duurzaamheid te stimuleren.
Naast de bestaande reductiemaatregelen en doelen zoals overgaan op elektrische auto’s, goed omgaan met gas, elektra en brandstof, hebben we een aantal andere initiatieven opgezet. Zo hebben wij ESG (Environmental, Social and Governance) omarmt en hebben we ons committeerde om actief een reeks maatregelen om in 2030 42% op onze CO₂-uitstoot te reduceren, onze IF-factor 25% onder het landelijk percentage te houden, en met leveranciers te communiceren over reductiemogelijkheden.
Daarnaast blijf ons doel om zonnepanelen in te zetten, maar ook om op onze projectlocaties zo CO₂-neutraal mogelijk te opereren.
Voor scope 3 willen we de lopende initiatieven verder uitbouwen. Zo zullen we de ervaring met refurbischen van abri’s en fietsvoorzieningen, toepassingen van zonnepanelen op fietsenstallingen ed. verder meenemen in onze projecten.
Een ander blijvend aandachtspunt is de fluctuerende afvalstroom. Het fluctueren is inherent aan in de tijd wisselende activiteiten, maar er wordt voortgang geboekt door betere afvalscheiding. Door meer en meer gebruik te maken van het MKI-programma tijdens de ontwikkelingsfase zal de herbruikbaarheid of recycling van restmaterialen verbeteren.
Verder blijft de aandacht gericht op scope 1 en 2 aspecten. Daarin is wel een sprong behaald, doordat we sinds begin 2021 gebruik maken van Waarborgwind waardoor de uitstoot op elektriciteit naar nul is gegaan. Daarnaast zijn nog meer fossiele personenwagens vervangen door elektrische, waardoor de uitstoot op aspect Brandstof wagenpark zal verminderen.
Speerpunten
Armada Mobility heeft de ambitie om in 2030 CO₂-neutraal te zijn. Behalve het voortzetten en uitbreiden van de reeds genoemde maatregelen, willen we op korte termijn alle zakelijke personenwagens elektrisch hebben, en tegen 2030 alle bedrijfsvoertuigen.
CO2 reductiebeleid (3C)
Energiereductiebeleid voor het CO₂ -reductiebeleid van Armada Mobility. Zie hieronder bij het kopje ‘CO₂-reductiedoelstellingen’.
Kwantificering scope 3 emissies
Kwantificering scope 3 emissies voor het het kwanitficeren van de emissies.
Armada Mobility is zich bewust van de milieuaspecten van haar activiteiten en producten en de verantwoordelijkheid daarvoor. Armada Mobility zal alles doen, wat redelijkerwijs binnen haar vermogen ligt, om materiële en milieuschade te voorkomen. Daarnaast streeft zij er naar het energieverbruik terug te dringen door het optimaliseren van de productieprocessen, de inzet van energiezuinige productiemiddelen en het terugdringen van het afval.