Treinen razen naar het noorden onder de armen van Armada

De levering van de ruim 5500 palen en armen voor de Betuwelijn ligt al weer een tijdje achter ons. Maar sindsdien heeft Armada allerminst stilgezeten. In december 2012 wordt de Hanzelijn officieel in gebruik genomen. Weer een belangrijke, nieuwe spoorverbinding waar Armada een wezenlijke bijdrage aan heeft geleverd.

 

De Hanzelijn vormt een nieuwe verbinding tussen de Randstad en het noorden van Nederland. Hiermee wordt de reistijd tussen Amsterdam en Groningen met ongeveer twintig minuten verkort. Bovendien zorgt de Hanzelijn ervoor dat de route Amsterdam – Amersfoort (de Gooilijn) wordt ontlast. Vanaf Lelystad loopt het volledig nieuwe spoor via Dronten, Kampen en Hattem en eindigt uiteindelijk in Zwolle.

 

Maatwerk in juiste volgorde

De lijn is een technisch hoogstandje. De bovenleiding wordt gedragen door bijna 2000 armen die Armada de afgelopen 18 maanden heeft geproduceerd. Elke arm is uniek en per stuk van tekening gemaakt, exact op volgorde van installatie. Mede dankzij deze armen is de Hanzelijn klaar voor snelheden tot 200 km/uur en in de toekomst voor 25kV-voeding. Voor de tunnel onder het Drontermeer heeft Armada speciale constructies uitgewerkt voor de correcte ophanging van de armen en afspanning van de bovenleiding. Ten slotte is er nog het nodige plaat- en constructiewerk geleverd voor de seinen en de beveiliging.

 

 

Terug naar overzicht

Treinen razen naar het noorden onder de armen van Armada