Betuweroute

De Betuweroute, een veelbesproken, prestigieus project. Een goederenspoorlijn door Nederland, van zee naar Zevenaar. Juist omdat de spoorlijn dwars door ons polderlandschap snijdt, is grote aandacht besteed aan het ontwerp. Bij Armada Mobility weten ze er alles van. Daar zijn zo'n 5.500 palen en ‘armen' gemaakt die de bovenleiding van de Betuweroute dragen.

 

De zogenaamde armen, die de bovenleiding (hoogspanningskabels) dragen, zijn door Armada geproduceerd. Een bijzonder product, want ze zijn speciaal voor de Betuweroute ontworpen door een architect. Het oog wil immers ook wat.

 

Goed geregeld
De armen zijn gemaakt van aluminium buizen. Deze zijn in speciaal daarvoor ontwikkelde ‘mallen’ in elkaar gezet. Er zijn meer dan 40 verschillende uitvoeringen gemaakt, waarbij allerlei onderdelen nauwkeurig gemonteerd moeten worden. In de mallen zijn de mallen naar het spoor gebracht. Daar zijn ze op de werktrein geladen. De armen worden vervolgens gemonteerd met behulp van een bijzonder voortuig: de Stormobiel. Een weg- en railvoertuig dat op iedere overweg of railinzetplaats in het spoor gezet kan worden. Op de wagons achter de Stormobiel staan de mallen met de te monteren armen. De kraan op het nevenspoor verwijdert de mallen als de armen eruit zijn gehaald en plaatst weer volle mallen. De opdracht bij de realisatie van de Betuweroute was om bij deze hoge productiesnelheid eersteklas kwaliteit te blijven leveren. Daarin is Armada meer dan geslaagd.

 

 

Terug naar overzicht

Betuweroute